12 september 2010

Historier fra virkeligheten

Noe jeg er veldig glad i er bøker med historier fra virkeligheten.
Enten ved at de har latt seg inspirere av virkelige hendelser, 
eller at det er ekte personer som forteller om sitt liv.

Gjennom utdanningen min har vi mye om teorien bak ulike lidelser,
som Alzheimer, depresjon, anoreksi, nevrale forstyrrelser etc.
Men vi hører alt for lite om hvordan det er å leve med slike alvorlige lidelser,
og alt for sjelden direkte fra de som har kjent det på kroppen.

Derfor er det fint og rørende at noen av disse personene ønsker å dele
sine opplevelser med oss - i bokform.



'Skynd deg å elske'
er en tankevekkende historie om en mann 
som har fått Alzheimers sykdom ung alder,
og det er hans kone som forteller oss om deres liv sammen.
Hun forteller om hvordan det føles for pårørende at deres
kjære rammes av denne alvorlige sykdommen. 
Noe jeg synes er et viktig poeng,
da de nærmeste fort kan bli glemt oppi det hele.



En annen gripende fortelling er
'Ro uten årer'.
Den handler om en dame som i sin beste alder
får diagnosen ALS - i realiteten er en dødsdom.
Hun skriver om sitt siste år med ALS ,
og hennes måte å takle sykdommen på.
Dette er en fortelling om livet og om døden.





En bok jeg ikke har lest, men har fått anbefalt, er
'Mørke midt på dagen',
hvor forfatteren skildrer det å leve med depresjon.
Depresjon er en lidelse som vil ramme mange
i løpet av livet, og denne boken setter ord på
det som kan være vanskelig å forstå for andre.



Jeg er en lettrørt person, men kan ikke tro 
at andre som leser disse bøkene
ikke vil bli rørt på et eller annet tidspunkt.
Jeg blir også rørt når jeg leser 
skjønnlitteratur som beskriver virkelige hendelser. 

Det er særlig to bøker jeg nylig har lest som jeg vil trekke frem i den forbindelse.



'Noen kjenner mitt navn',
handler om Aminata, som vokser opp i Afrika,
men blir tatt til fange og solgt som slave til Amerika.
Boka forteller hennes historie, og hvordan hun kjemper
for å komme tilbake til det landet hun ble røvet fra.





'Saras nøkkel'
Der får vi høre Saras historie.
Om hvordan hun som ung jente ble arrestert
av det franske politiet under andre verdenskrig,
og sammen med mange andre plassert i Vél d´Hiv 
i påvente av transport til Auschwitz.

5 kommentarer:

Hanna Ladybug sa...

Kjekt med boktips, skal huske disse når jeg en gang får god tid til å lese bøker ;)

Ser ellers ut som om det er mye kulturelt og kjekt som skjer i Oslo! Si fra når Nytt-på-nytt-episoden sendes da, så skal jeg se om jeg ser dere :P

Tjener du forresten noe på de reklamene på bloggen?

Og; Hvilket program bruker du til å sette sammen bilder (sånne fine som du har innimellom med mange små bilder).

Renate sa...

Det er så mye bra bøker der ute, men alt for liten tid til å lese alt man vil. Men disse er absolutt til å anbefale altså:) Lettleste også!

Nytt på nytt-episoden går fredag denne uka, men tviler på at vi blir å se der, tror ikke de filmer publikum noe særlig. Men på De ukjente tror jeg nok vi var med i bildet et par ganger, hehe.

Har ikke peil på de reklamegreiene jeg, men tror ikke jeg tjener noe på dem nei. Vet det skal gå an å tjene noe på en måte, men vet ikke hvordan.

Og programmet jeg bruker til å redigere er Picasa 3, det er gratis å laste ned:) Foretrekker egentlig photoshop, så bruker det innimellom - når jeg får lastet det ned. Hvis jeg forsto deg rett med bildene du mente da:)

Renate sa...

Hmm, nei, nå tror jeg jeg misforsto det med bildene. Hvis det er det med Ikea og sånt, så er det en nettside som heter Polyvore.com, og den kan du lage collager og diverse av egne bilder og bilder som allerede ligger på de sidene. Kjempeartig!:)

Hanna Ladybug sa...

Aha, tusen takk for tips :D Den sida må jeg teste ut! Den du har brukt for å lage "headeren" og?

Renate sa...

Nei, headeren har jeg bare mikset og trikset sammen i photoshop. Det programmet må du skaffe deg, Kjersti - du som er så glad i å ta bilder. Utrolig mye gøy man kan få til med bildene der altså:)

Related Posts with Thumbnails