30 november 2009

Back to the 90's - Husker du??

Barndom på 90-tallet


TV og film: Før i tiden, på 90-tallet, hadde vi kvalitets-fjernsyn. Husker godt hvor mye jeg gledet meg til å dra på besøk til farmor, for der hadde de parabol slik at jeg kunne se på Cartoon Network. Barne-TV ellers var også myye bedre enn det søplet barn får servert i dag. Flukta frå dyreskogen, Albert Åberg, To hus tett i tett og Kalle Klovn for å nevne noen. Da jeg ble litt eldre var det Baywatch, MacGyver, Helene og gutta og Midt i Smørøyet som gjaldt (finnes det noen jenter på min alder som ikke elsker 'Frida med hjertet i hånden'?). På VHS regjerte selvfølgelig Disney med Løvenes konge og Disney-prinsessene i spissen, mens Titanic er filmen jeg husker best fra ungdommen (og det var poppis å ha T-skjorte med trykk, og selvfølgelig hadde jeg ei Titanic-T-skjorte!, Leo var jo HOT!!).

Musikk: Istedenfor å kjøpe plater av mange forskjellige artister kunne man spare penger på å kjøpe samlealbum som McMusic og Absolutt Music, der var jo alle favorittene samlet på ett brett (med noe ugress innimellom). Eller man kunne ta opp sangene man ville på sin hjemmemixede opptakskassett! Spice Girls var jo heltene, og alle jentene skulle lage egne Spice-Girls utgaver, som ofte førte til krangel om hvem som skulle være hvilken Spice Girl (Geri var av en eller annen grunn min favoritt. Husker du din?). Jeg har både CD, samlealbum med bilder, T-skjorte, plakater og diverse utklipp liggende å samle støv på jenterommet. Boyband var jo også veldig populære, og hvem hadde ikke sin favoritt i Backstreet Boys.

Leker og aktiviteter: På barneskolen skulle man samle på ting, såper, klistermerker, viskelær, klinkekuler, you name it..Pog var et yndet samleobjekt, og det var viktig å ha de kuleste Pog'ene. Ellers var de fleste også med i diverse klubber. Mamma lot meg bare være med i en klubb da, så da falt valget på jentete TL-klubben, mens min kjære søster heller ville være litt guttete og var medlem av Boing.

Mat og godis: Jeg kjøpte haugevis av små tyggis med klistermerker av TV-serier og tegneseriehelter (snille som vi var dekorerte vi mammas kjøleskapet med disse greiene, noe som kanskje bidro til at hun så seg nødt til å bytte det ut). Jeg husker også jeg ble introdusert for taco på denne tiden, og en stund var det taco til middags og fest.


Barndomshelter

Lesestoff: Animorphs og Grøsserne var store favoritter, men jeg må innrømme jeg datt av etterhvert som det begynte å bli to-sifret antall bøker i seriene. Jeg var ofte innom biblioteket, og da ble det lånt jentebøker som 'Kysse, sa Heidi' og 'Sugemerket' - det var jo på den tiden gutter begynte bli skikkelig spennende. Bladet Topp ble også nøye gjennomlest, og gutteplakatene fikk pryde veggen (og taket) på soverommet.

Klær og sko: På barneskolen gikk det i fargerike tights, store gensere, lyse dongeribukser og joggesko. Håret skulle helst settes opp med store strikk eller diadem. Senere var det adidasbukser med knapper på siden, bar mage og platåsko man skulle ha. Alle gutter brukte silkeboxer, mulig det var mer image enn komfort som telte der. Bukseskjørt (helst ett som satt fast i buksa) og hårmaskara (jeg hadde blå, men tror ikke jeg noengang brukte den offentlig) var også in. I en periode gikk jeg også veldig mye i snekkerbukse. La meg illustrere noen av trendene, modellene er et knippe sprek åfjordsungdom:


Deltakere i 5-på, snekkerbukse på meg for anledningen, og en fargerik genser var jo også et must. 

 Her ser man hele to stk knappebukser, og diverse annen mote. Veldig sportslig preg på klesstilen før i tiden gitt.

Her er det utprøving av hårmaskara, type blå.

Teknologi: DVD hadde enda ikke erstattet VHS, og jeg husker godt at man måtte huske å spole tilbake filmen dersom man leide den på kiosk eller noe. Vi hadde også et overdimensjonert videokamera, hvor man tok opp på VHS-film. Jeg hadde ikke CD-spiller før sent, så den første Absolutt Music jeg kjøpte var på kassett. Husker også at jeg pleide å høre på røde eventyrkassetter når jeg skulle legge meg da jeg var liten, de som lagde sånn plingelyd når man måtte bytte side (Oh, those memories!). På ungdomsskolen fikk jeg min første mobil - Motorola, uten fargeskjerm, og man kunne bare se en linje i gangen av SMS'ene, så det tok litt tid å lese en melding. Internett kom for alvor da også, og jeg husker lyden modemet lagde under tilkoblingen (et sabla bråk). Mamma hadde strenge restriksjoner på internettbruk, for det kostet penger per minutt da, og det gikk jo med litt tid på å chatte på mIRC og lignende. Når mamma syntes det ble nok internett, var tegning i Paint en fin aktivitet (samtidig kunne man jo høre på midi-filer på datamaskinen - kuuult!). Tamagotchi, eller datadyr, var det også mange som hadde - men det fikk jeg aldri gitt. Ups, glemte nesten Super Nintendo og Mario. Det var kult det!

Ja, dette er noe av det jeg husker best . Har du noen minner fra 90-tallet?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ojojoj. :p
Herlig oppsummering av 90-tallet, Renate.
Naturlig nok er mine opplevelser ganske de samme som dine. Detta var gøy. A trip down memory lane, ventjle. Hehe.

-Silje (den guttete søstera di)

Anonym sa...

Hehe:) morsomt! Å btw tusen takk for de fine bildene du publiserer på nettet av meg!:P Hadde helt glemt kysse, sa Heidi og Sugemerket!! Hvor har det blitt av TOPP?? Husker jeg leste det!

Kine "lettpåtå" By

Related Posts with Thumbnails